EASY

DANS - Data Archiving and Networked Services

Search datasets

EASY offers sustainable archiving of research data and access to thousands of datasets.

Close Search help

Opgravingsdocumentatie scheepswrak OU-113 / OU113 (Oostelijk Flevoland)

Cite as:

Knol, A. (Batavialand); Smale, MA J. (Batavialand); Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE); Batavialand te Lelystad, Maritiem Archeologisch Depot (): Opgravingsdocumentatie scheepswrak OU-113 / OU113 (Oostelijk Flevoland). DANS. https://doi.org/10.17026/dans-xam-tz25

2019-11-25 Knol, A. (Batavialand); Smale, MA J. (Batavialand); Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE); Batavialand te Lelystad, Maritiem Archeologisch Depot 10.17026/dans-xam-tz25

Scheepstype: Waterschip. Dit schip is gevonden op kavel U 113, aan de Gooiseweg in de gemeente Dronten. Het wrak is in 1968 verkend, en in 1981 vond een herverkenning plaats. Het scheepswrak is een karveel gebouwd vissersschip van het type waterschip. Waterschepen waren de grootste en belangrijkste vissersschepen van de Zuiderzee gedurende de 16de en 17de eeuw. Ze zijn voorzien van een bun gevuld met water, waar de gevangen vis levend in vervoerd kan worden. De vroegste types waterschepen werden overnaads gebouwd, maar vanaf het tweede kwart van de zestiende eeuw werden deze schepen karveel gebouwd, dat wil zeggen gladboordig. Het schip is ca. 18 m lang en 6,5 m breed. Op basis van de verstoring van het bodemprofiel kon het vergaan van het schip worden gedateerd in de tweede helft van de 18de eeuw. Gedurende de 18de eeuw werden waterschepen vooral gebruikt om grote compagnies- en oorlogsschepen over de ondiepten bij Pampus te slepen. Na de voltooiing van het Groot Noord-Hollands Kanaal in 1924 waren waterschepen niet langer nodig als sleepschepen en verdwenen ze.